10 kwietnia 2013
Łukasz Jasiński wygrywa GP Hiszpanii!
Kierowca Red Bull Racing został trzecim zwycięzcą wyścigu w sezonie 2013. Drugie miejsce zajął Patryk Rogozik, a po nałożeniu kar na trzecią pozycję awansował Dawid Czepiela.
Na samym początku wyścigu obyło się bez wypadków. Atomowym startem popisał się zaczynający z trzeciej pozycji Adam Jurzysta z Saubera, który zaraz po zgaszeniu czerwonych świateł startowych, znalazł się na czele stawki. Na wyjściu z pierwszego zakrętu na torze nie zmieścił się Patryk Rogozik (McLaren) tracąc w ten sposób kilka pozycji. Dobry start zaliczył także Jakub Garstecki z Force India, który z ostatniego miejsca awansował aż na trzecie!
Niestety Jakub nie cieszył się długo pozycją w pierwszej trójce, gdyż na drugim okrążeniu zahaczył o Red Bulla Łukasza Jasińskiego i wykręcił spina. W ten sposób spadł on na sam koniec stawki, gdzie toczyła się walka o siódme miejsce pomiędzy Mateuszem Kowalem (HRT), Rafałem Cupał (Williams) i Arturem Litwinem (Sauber). Tempo kierowcy HRT było wyraźnie gorsze od pozostałych z powyższej czwórki i po kilku okrążeniach każdemu z nich udało się wyprzedzić wolniejszego rywala. Największe problemy miał Rafał, który dokonał tego jako ostatni.
Pech kolejny raz dopadł Karola Bednarczyka. Z powodu awarii łączności kierowca Ferrari zmuszony został do wycofania się z wyścigu na 4. okrążeniu. Fatalny błąd popełnił prowadzący w wyścigu po świetnym starcie Adam Jurzysta. Reprezentant zespołu Saubera na 7. okrążeniu za szybko zredukował biegi i spalił silnik, tracąc szansę na zwycięstwo i odrobienie straty do lidera klasyfikacji generalnej.
W dalszej części wyścigu miały miejsce roszady wskutek odmiennych strategii obranych przez zespoły. Jak się okazało po wyścigu, w ścisłej czołówce popularna była taktyka 2 postojów. Kilka osób zdecydowało się na trzy, a niektórzy na tylko jeden. Najbardziej szalony był Artur Litwin, który na 22. okrążeniu (na 33 okrążenia w wyścigu) miał w swoim bolidzie założony ten sam komplet ogumienia, na którym startował! Niestety opony nie wytrzymały takiego dystansu i kierowca Saubera musiał pół okrążenia przejechać na kapciu, tracąc czas i szansę na lepszy wynik.
Strategiczny „chaos” zakończył się na 27. okrążeniu, na którym odbył się ostatni zjazd do boksów. Na finalnych okrążeniach trzecią pozycję stracił Dawid Czepiela z Red Bull Racing na rzecz Bartosza Bulawkin z HRT, a piąte miejsce przejął Jakub Garstecki od Rafała Cupał. Pod sam koniec wyścigu Patryk Rogozik dogonił lidera – Łukasza Jasińskiego, jednak nie udało mu się go wyprzedzić. Bolidy obu zawodników przemknęły przez linię mety w odległości kliku metrów w kolejności identycznej do wyników kwalifikacji.
Na trzecim miejscu wyścig zakończył Bartosz Bulawkin, jednak wskutek kar Dawid Czepiela odzyskał utraconą na ostatnich okrążeniach lokatę. Kierowca HRT musi zadowolić się więc czwartym miejscem. Podobna sytuacja miała miejsce z ostatecznie piątym Rafałem Cupał i siódmym Jakubem Garsteckim. Szósty był Dawid Kowal, a pozostałe miejsca zajęli Artur Litwin, Mateusz Kowal, Adam Jurzysta i Karol Bednarczyk.
Lista kar:
Bartosz Bulawkin:
+5 sek. za 16.2 w 16:54
+1 PK za 16.2 w 16:54
+5 sek. za 16.2 w 37:30
+1 PK za 16.2 w 37:30
Jakub Garstecki:
+5 sek. za 16.2 w 14:15
+1 PK za 16.2 w 14:15
+5 sek. za 16.2 w 26:47
+1 PK za 16.2 w 26:47
Mateusz Kowal:
+5 sek. za 16.2 w 18:35
+1 PK za 16.2 w 18:35
+5 sek. za 16.2 w 28:24
+1 PK za 16.2 w 28:24
Artur Litwin:
+1 PK za 11.5