25 grudnia 2013
Zmiany zasad kontraktów, rynku i list startowych
Pojawiły się pierwsze efekty przygotowań ligi do nowego sezonu. Zmianie uległo funkcjonowanie ważnych systemów na ligowej witrynie internetowej.
Kontrakty
Dotychczasowe działanie kontraktów, które od początku istnienia tego systemu nie zmieniło się znacznie, miało kilka wad. Jedną z tych najistotniejszych była możliwość nieuzasadnionego wypłacania pieniędzy z kont zespołów na konta użytkowników. W ostatnich sezonach administracja podjęła kroki, które ograniczyły ten problem, jednak nadal był on dość uciążliwy.
Na forum użytkownicy przedstawiali rozbudowane projekty zmian, które rozwiązały by wady obecnego systemu kontraktów, jednak ich wdrożenie wymagałoby wiele pracy i czasu, którego w obecnej przerwie między-sezonowej jest za mało. Administracja opracowała więc prostszą koncepcję.
Nowe kontrakty, tak samo jako wcześniej, będą podzielone na dwa typy: opłacany przez zespół i opłacany przez kierowcę. Składając propozycje kontraktu pierwszego rodzaju, nie będziemy już podawali wartości pensji i premii, lecz „część nagrody”. Jest to wartość procentowa określająca, jaka część nagrody za wynik kierowcy w wyścigu trafi do kierowcy. Zarówno zespół jak i kierowca będzie mógł taki kontrakt rozwiązać w dowolnej chwili (gdy kontrakty nie są zamrożone) bez ponoszenia żadnych kosztów.
Działanie drugiego rodzaju kontraktu również uległo zmianie. Tym razem kontrakt opłacany przez kierowcę, zamiast wielkości pensji i premii, zawiera wielkość wkładu kierowcy. Przy zawiązaniu takiego kontraktu, wartość wkładu zostaje odliczona z konta kierowcy. Suma ta jest następnie „przechowywana” w kontrakcie, a co tydzień jej część zostaje wypłacona zespołowi. Jeżeli kierowca lub zespół będzie chciał przedterminowo rozwiązać kontrakt (bez porozumienia stron), wtedy niewypłacona pula z kontraktu zostanie przelana na konto drugiego kontrahenta.
Została również znacznie wydłużona maksymalna długość kontraktu. Konsekwencją modyfikacji systemu kontraktów jest także to, że będą one teraz zamrożone tylko podczas trwania sesji, jednak w tym czasie będzie zablokowana możliwość zarówno rozwiązywania jak i zawiązywania kontraktów.
Rynek kierowców
Rynek został pozbawiony jednej z dwóch swoich funkcji: pełnienia koła ratunkowego dla kierowców, którzy nie zdołali przed sesją dołączyć do zespołu. Tą funkcję przejęły listy startowe.
Listy startowe
Nowe listy startowe zmieniły jedną z obowiązujących do tej pory fundamentalnych reguł systemu ligowego. Od teraz w treningach, kwalifikacjach i wyścigach wystartować będą mogli również kierowcy, którzy nie posiadają kontraktu z żadnym zespołem. Będzie to możliwe dzięki funkcji przydzielania pojazdów kierowcom na listach startowych. Jej sposób działania jest dość skomplikowany, ale założeniem odpowiedzialnego za to algorytmu jest to, że kontrakt z zespołem (lub jego brak) nie może być już przyczyną niedopuszczenia do udziału w sesji. Np. kierowca testowy, który nie może zastąpić żadnego z kierowców podstawowych, również otrzyma szansę na start w sesji w innym samochodzie.
Drugą zmianą w listach startowych jest możliwość zgłoszenia udziału w sesji podczas jej trwania. Jest to rozwiązanie prawdopodobnie najbardziej dokuczliwej wady list startowych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że z założenia podczas trwania sesji żaden z zapisanych już na liście startowej kierowców nie może być z niej wykreślony, a także nie może mieć zmienionego pojazdu. To oznacza, że jeżeli kierowca podstawowy zgłosi swój udział podczas sesji, w której jego samochód został już przydzielony komuś innemu, to będzie on musiał wystartować w innym samochodzie. Nadal warto więc zgłaszać udział przed rozpoczęciem sesji.